Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dobré ráno, lidé

Když přečtete, snad bude i váš den pěkný. Někdy si člověk povzdechne. Takové to “Ach jo”. Já jsem měl dnes ráno velký důvod si povzdechnout. Byl jsem obětí domácího násilí, zažil jsem, jak mi děti fyzicky vyrvali z rukou... 

zlomili mi ruce, rozbili hlavu, zakázali podnikat, chodit do sadů, které jsem vysázel, odsoudili syna v nespravedlivém procesu.... Zkrátka, úplně zasloužené “Ach, jo”. Nejprve “Ach” a potom “jo”. Nejprve bolest a utrpení, a potom, jo tak to bylo. 

Věřím, že každý člověk se narodí s nějakým údělem, že si vybere nějaké rodiče atd. Já měl od malička velmi kladný vztah k lidem. Prostě lidi miluji. Moje první verše patřily lidem. Byly neskutečně prosté a jednoduché: “Lidé mám vás rád, to k vám jsem se narodil…” Tři, čtyři roky před příchodem mého prvního syna jsem své verše věnoval jemu, mému synovi. Měl se teprve narodit a již jsme spolu mluvili, na vědomé úrovni jsem ještě neznal ani jeho matku, ale syna ze snů již ano. 

Moje první vědomé úvahy byly o tom, že člověk je více než příroda. Miluji zvířata, myslím, že to cítí snad každý pes, každá kočka. Ani jsem nechtěl jiná zvířata jíst, protože jak důsledně vyjádřit svoji lásku k nim. Nevím, jak zásadní by mohl být rozdíl mezi kočkou, koněm, krávou. Myslím si, že jsou to jenom umělé společenské konstrukty, že někde se nejedí prasata, jinde krávy, či psi. Jenže zároveň jsem věděl, že mým skutečným živočišným druhem je lidstvo. Debaty, zda obětovat člověka, nebo koně, mi přišly zcestné. Stále se vedou, i takové zda obětovat člověka, či  les. Jednak je potřeba nevolit taková dilemata, ale pokud by nastaly, tak vždy chránit nejdříve svoji rodinu, pak svoji vlast, pak svůj živočišný druh. Nevolit, aby koně umírali ve válkách či dostizích, ale v případě nutnosti chránit člověka. Prostě miluji lidi. Miluji je v mnoha podobách. Líbí se mi draví, kteří si Vesmíru říkají bez okolků o cokoli, líbí se mi jejich přímost, živočišná dravost. Miluji takové, kteří v prostém životě pilují své lidství. Miloval jsem pohled na svou ženu, obdivoval jsem, jak bez okolků se snaží urvat ze života co nejvíce. Miloval jsem její touhu “zmocnit se”. 

To už je kousek k povzdechu “Ach jo”. 

Dnešní ráno bylo nádherné. Sedím v křesle, dívám se směrem k vinohradu, sluníčko je příjemně teplé, sousedi sklízí brambory… Všechno je krásné a najednou ten povzdech. 

Nepsal bych o něm, kdyby nebyl určený i vám. Věřím, a ve snech jsem viděl, že jsme více propojení, než si vůbec myslíme. Tak sdílení toho povzdechu přeji i vám. Přišlo mi to jako všelék, jako Komenského cesta světla od panegersie (všeobecného povzbuzení) k panorthosii (všeobecné nápravě). Co se děje, při takovém povzdechnutí? Co se děje, když si dovolíme ten luxus, mu věnovat pozornost?

Je to cesta.

Je to nádech a výdech. 

Je možné si to přehrát, zkoušet to a trénovat.

Nejdříve se člověk nadechne, nebere veškerou svou tíži. Je to ono ACH. Je to tíže minulosti. Jsou to traumata, bolesti, nářky. Je to opravdové skutečné ACH. Citoslovce bolesti. Možná slzy, možná potlačené emoce, každý to dobře zná. ACH je součástí našeho života. ACH je skoro jako: Bože proč? 

V lidském životě bývá mnoho bolestí. Nebylo to lepší před 30 lety, ani v době Komenského. Před bolestí se nedá utéct do jiné doby, na jiné místo - i když chceme a snažíme se o to. Vypadá to, jako by bolest byla základním stavebním kamenem. Kdo ji nemá, nic nestaví. Kdo nezná bolest, jako by neznal nic o životě. 

Každý si tak vlastně na cestě životem nabere svoji bolest. Jo. 

Pak přijde ono JO. To je potvrzení, že tak tomu je. Znění JOOO, je jako znění ÓM. Je to potvrzení, je to uvědomění. Zvědomění. 

A tím to končí a všechno znova začíná. Skončil celý jeden povzdech. Čím vědomější byl, čím více jsme z něj udělali luxus, tím větší hodnotu měl. 

ACH - JO, je proces utrpení a osvobození. Proces bolesti a jejího opuštění. Ta bolest byla, byla reálná, ve svém prožívání byla hrozná, ale již je pryč. Pokud se nebráním to své “Ach jo” prožít. 

ACH - JO, je přirozený klíč ke štěstí. Je zdarma. Je luxusní. Je nám dán. Nemusíme v sobě držet všechna traumata, můžeme si říci: Ano prožil jsem to - jo. A s dalším nádechem přijmout to nové. 

Když jsem si ráno povzdechl. Měl jsem k tomu důvod. Sakramenský důvod. Ale již ho nemám. Normálně odešel. Rozplynul se. Usadil se na správné místo kolektivního (ne)vědomí. 

To, co jsem prožil se mi najednou zdá úsměvné. Nádech, mezera, výdech.

Další nádech, hned po onom “Ach jo”, byl plný energie. Plný ranního slunce. Plný štěstí a harmonie. Otevření se vyššímu stupni moudrosti.  To snad také každý zná. Štěstí, které se dá krájet. Mucha zastavená v letu. Vibrace které mění barvy světa. Štěstí, jak když po vyprahlé cestě najdete pramen čisté vody. Vnímám, jak mě zdáli zdraví sousedi. Je mi v jejich blízkosti moc příjemně. Všichni to víme, že co nás nezabije, to nás posílí. Trochu bych si chtěl odpočinout, chvíli posedět u pramenu štěstí. Trochu poplakat štěstím. Vyrovnat předchozí tím novým. Vnímám, že prožití “Ach - jo”, je jednou z cest kupředu. Má milá učitelka, profesorka Hogenová, ráda říká, že štěstí je vzácná krátká věc. Rozlišuje rozptylování se marnivostí, takovému smíchu nesmíchu, hledání věčné zábavy jako úniku před sebou samými. Ale když to říká, tak je z ní cítit moudrost věků, síla, laskavost, nezdolnost, autorita i něha. Je z ní cítit člověčina, humanismus. Mě to trochu splývá se skutečným štěstím. To pak člověk ať chce nebo nechce, musí milovat všechny lidi kolem sebe o to více. 

Milí čtenáři, děkuji vám, že jste lidmi, že čtete, prožíváte své “ach jo” a navyšujete naši společnou moudrost. 

Skončil bych veršem z mé prvotiny o lidech: “... miluji vás a jen hledám, jak vám to říct.” (1993)

 

Autor: Jiří Štágl | neděle 16.8.2020 13:09 | karma článku: 12,74 | přečteno: 650x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 799x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1328x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,72 | Přečteno: 439x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3628x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 420x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik