Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ztracená

Reflexe učitele, jak nám nadané děti někdy unikají ke škodě své i našeho světa. Jméno je smyšlené, děj nikoliv.          

Ztracená

 

Na první pohled mohla být Radka v třídním kolektivu snadno přehlédnuta. Sedávala spíš

vzadu, neúčastnila se žádných rozbrojů nebo jiných viditelných scén. Moc přátel neměla.

Holky ze třídy ji mezi sebe nebraly. Známky i chování bylo velmi dobré, ale zároveň z

učitelského pohledu nijak excelentní. V učitelském sboru občas ironicky zaznělo, že to pěkně

válí s kluky. Vždy seděla s nějakým klukem. Kluky střídala rychlým a zajímavým způsobem. Nikdy jsem u jijich “kluků” nezaznamenal nějaké výpady proti sobě. Nakonec si v deváté třídě našla vysokého, silného chlapce, který chtěl a nakonec se i dostal na střední policejní školu. Nebyl moc

bystrý, ale vyzařovala z něj touha po spravedlnosti. Jeho mohutná postava, byla schopná

pomáhat a chránit. Radka naopak byla spíš menší, ale bystrá a v momentě kdy dostala

prostor, překvapovala výjimečně precizními výkony. Z obyčejného úkolu dokázala udělat

mistrovské dílo. Když mi jednu takovou samostatnou práci odevzdala v dějepise a následně i

v informatice, bylo mi jasné, že má skryté nadání. Jak jsem následně zjistil, měla těch

náznaků více. Když se na nějaké hodině nudila, raději se během roku naučila švédsky a

následně i další méně obvyklé jazyky. Ve skutečnosti ji bavilo snad všechno, o čem bychom

se ve škole rádi bavili. V deváté třídě jsem ji vídal tři vyučovací hodiny týdně. Jednou za

mnou poslala svého otce. Zřejmě jen záminkou byla volba střední školy. Trochu mi k ní

neseděl. Manuální pracovník, který přišel s obavou, jak dál s Radkou. Měl jsem dojem, že

potřebuje uklidnit, slyšet, že za dceru nemusí všechno rozhodovat. Holka je šikovná a školu

si jistě vybere dobře, když uvažuje o chemické škole, není důvod se toho obávat. Chtěl jsem,

aby raději přišel i s Radkou. Přišel hned druhý den. Sdělil jsem mu, že se domnívám, že

Radka je velmi chytré děvče. Radka se tomu spíš bránila. Doporučil jsem, že by nebylo

špatné zkusit kontaktovat Mensu. Následně Mensu kontaktovala, prošla testy a zřejmě ji nabídli i členství. Otec se pak chodil pravidelně ptát na její prospěch.

Radka dokončila základní školu a odešla na střední chemickou. Na začátku školního roku

mě navštívila, zajímalo ji, zda má přijmout individuální vzdělávací plán. Byla nadšená, že jí

její nová škola chce vyjít ve všem vstříc a že může studovat více oborů. Říkala, že se

zapsala zároveň do nějakých kurzů na vysokou školu. V uvolněné atmosféře mi také sdělila,

některé neplechy ze základní školy. Jako každá škola jsme někdy řešili věci s ničením

majetku a viníky jsme nikdy nenašli. Přiznala se, že také se na něčem podílela. Další návštěva přinesla více zvláštních informací. Opět znenadání přišla asi za půl roku. Nešla sdělit žádné studijní výsledky, i když to tak mohlo vypadat. Ve škole je snad všechno v pořádku, ale v jejím osobním životě jsem začal vidět zneklidňující věci. Bylo to obecné, týkající se filozofických konceptů bytí a smyslu života. Říkala, že hledá dno. Bez skrupulí popisovala, co viděla s přítelem na internetu. Není to přesné, ale zjednodušeně bych to mohl popsat, jako temné sadisticko-satanistické evokace.

Pak už jsem od ní dostal jen zdvořilý omluvný email a od druhých lidí se také dozvěděl věci,

které bych raději věděl dříve. Její dětství nebylo lehké, její vztah s otcem nebyl jednoduchý,

její první přítel skončil za její sexuální zneužití ve vězení. Na střední školu se ale rozhodla jít

tam, kam se tento muž po propuštění odstěhoval. Část elektronické komunikace, kterou sem

zahlédl byla cynická, navádějící k špatným věcem. Procházela anorexii a možná i s tím spojenými suicidními myšlenkami. Zároveň si jako moto na svém FB profilu zvolila vulgární výraz přítomného průběhového času pro milování.

 

Z pohledu naší společnosti a našeho práva ještě není dospělá, a tak bych chtěl říci, že má

ještě život před sebou. Zároveň bych ji přál, aby našla bezpečnou bránu do tajemných světů tabuizované sexuality a vytěsňované agresivity.

 

Autor: Jiří Štágl | středa 11.7.2018 9:24 | karma článku: 17,45 | přečteno: 756x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 799x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1328x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,72 | Přečteno: 439x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3628x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 420x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Vláda je pro preventivní zadržení zbraně. Podezřelé nákupy se mají hlásit

24. dubna 2024  5:25,  aktualizováno  15:46

Přímý přenos Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20,  aktualizováno  15:41

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče

24. dubna 2024  13:51,  aktualizováno  15:21

Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...

Lídr kandidátky AfD propustí asistenta podezřelého ze špionáže, do voleb půjde

24. dubna 2024  10:12,  aktualizováno  15:19

Europoslanec a lídr kandidátky Alternativy pro Německo (AfD) Maximilian Krah i přes obvinění svého...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik