Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chvála egoismu

Egoista, komunista, fašista… Jsou to nadávky? Někdo by se mohl zeptat na mé zdraví, pokud se ptám na tak jednoduché otázky. 

Před komunisty a fašisty se řešila otázka duše a těla a s ním spojeného aga. Bylo to jasné, duše je svatá,  tělo a jeho myšlenky hříšné. Dodnes je bráno u lidí - kteří si uvědomuji, že jsou věci přesahující, transcendentní - za samozřejmé, že vždy jde o duši. Jaká je vazba  mezi duší a tělem? Nežijeme nějakých dva tisíce let v omylu, že tělo je jen nástroj duše na poznání Univerza, a je tedy možné ho třeba spálit pro svobodu ducha? 

Nejsem komunista. V 88 jsem to jasně a nahlas řekl. Přesto si velmi vážím všech soudruhů, kteří pochopili, že když se spojí, bude jim lépe. Heslo: Proletáři všech zemí světa, spojte se. Bylo pokrokem a teprve až mnohem později bylo devalvováno až hanba. Kdyby se nespojili, možná by ještě dnes byla pro dělníky 12 hodinová pracovní doba, a za odměnu, možnost přespat u svého stroje. Nejsem fašista. Přesto, kdo rozumí pohnutkám, proč někteří hledají jistotu v nacionalismu a fašismu, nemůže nad tím opovržlivě mávnout rukou. O fašismu a komunismu, bylo psáno hodně. Jenom jsem tím chtěl naznačit, že máloco je tak černobílé, jak to někdy vypadá. Stejně jako s egoismem.

Ego je protiváhou Id. Rozumné a racionální ego je protiváhou tajemných pudových proudů. Egoismus se také stal nadávkou. Už vstoupil i do pohádky. Král Egon z Egonova království. Udivuje mě, jak se lidé rychle naučili dát egoismu hanlivý nádech. Jako s komunisty i fašisty, i zde byla doba, která racionální chování adorovala. Dnes neznám nikoho, kdo by mezi své přednosti umístil egoismus. Proti egoismu nejvíc bojují duchovně zaměření lidé. Jenže mě to přijde, jako když se znalostem prvňáčka nejvíce směje třeťáček. Takový středoškolák již nemá důvod se s prvňáčkem srovnávat. 

 

Mnohé duchovní nauky považují zničení ega za cestu k osvobození z útrap zrození. Předestírám, že nemám žádné pochybnosti, že jsou věci, které nás přesahují. Nemám ani pochybnosti, že zánikem těla nedochází ke ztrátě vědomí. Pak je pro mě otázkou: Proč u duchovního rozvoje slyším tak často mluvit proti egu? Proč ho lidé, kteří pocítili hlas svého srdce, chtějí umlčet? Co je tak špatného na egoismu? 

Ti, co nemají stejné zkušenosti jako já, možná připustí, že existuje teorie reinkarnací. Lidí se rodí znovu a znovu, aby se z různých životních situací stali poučenějšími. V tomto smyslu se říká, že duše je nesmrtelná a tělo smrtelné. K tělu nerozlučně patří činnost mozku, rozumové dovednosti. 

To jsme u jádra věci. Tělo se narodí a bude obdařeno CNS. Centrálním nervovým systémem, egoismem, jástvím. V tomto myšlenkovém ohledu úplně stačí přijmout, že je tělo něčím řízeno, že není napojeno na žádné jiné zdroje (planetární, boží, morfické rezonance aj.) Pokud je v tomto konceptu duše nesmrtelná, tak se říká, že je to ona, která si vybírá pozemskou cestu, cíl své návštěvy a školy. Vybírá si situace, rodiče - na základě předchozích zkušeností - které můžeme nazvat třeba karmou. Takže pokud si duše vybere tělo postiženého člověka, má k tomu důvod. Asi potřebuje něco zažít. Pokud si duše vybere tělo vojáka, cholerika, má k tomu důvod. Pokud si tělo vybere zárodek těla silného egoisty? CNS si duši nevybírá. Duše si vybírá CNS. Když je součástí CNS silné ego,  kde se bere přesvědčení, že je potřeba ego potlačit?

 

Pokud nemám pochybnosti, že jsou věci, které nás přesahují, obdobně rozumím, že nechci trávit čas se silným egoisty, fašisty … Jenže nepotřebuji ani pobývat s lidmi kteří bojují proti nim, kteří je vidí jen jako zlé. 

Popravdě mám nad nimi spíš soucit. Stejně tak u svého ega. Také jsem mu ubližoval. Potlačoval ho, sděloval mu, že tohle se nesluší, tohle není v zájmu planety, společnosti, rodiny. Když moje ego chtělo, abych se radoval z těla, abych byl pyšný co v tomto těle dokáže - přišlo mi to neslušné, pomíjivé. Komu to přišlo pomíjivé? Mé nesmrtelné duši? Ale ego pomine, skončí spolu s tělem a zbyde jen zkušenost, kterou předalo své duši. 

Když to tak píši, říkám si, že bych měl mít nad svým egem nikoli soucit, ale cítit k němu vděk, že zajistí všechny podněty pro svoji duši. Říká se, že moudrý poděkuje svým nohám, že ho donesly, kam potřeboval. Neměla by duše poděkovat egu, že mu celé to divadlo, celý ten svět zážitků, dopřeje? 

 

Když o tom tak přemýšlím, říkám si: Když si duše vybere, kam se narodí, nemá se také duše naučit více naslouchat svému dočasnému parťákovi? Sedím někde uprostřed Evropy. U sochy ďábla učitele a člověka. Ďábel mu v knize ukazuje, co všechno se může naučit, co vše může ovládnout. Dávno víme, že je hříchem chtít ovládat děti. Byly doby, kdy jsme to nevěděli. Kdo nám řekl, že se máme stydět za své  ego? Že ho máme trestat a zatlačit?

Já to dělal. Potlačil jsem ego. Jen málo jsem směřoval, kam mě mé ego vedlo. Vlastně ani nevím, zda jsem mu dopřál dost sluchu. Jako učitel jsem vždy věděl, že žákům musím naslouchat víc než oni mě. Jako člověk jsem možná promarnil možnost více naslouchat svému egu, svému zrození. Někdo to měl možná naopak, přespříliš naslouchal egu a málo srdci. Chvála těm, kteří našli rovnováhu.

 

Autor: Jiří Štágl | neděle 18.4.2021 19:54 | karma článku: 9,75 | přečteno: 285x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 799x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1328x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,72 | Přečteno: 439x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3628x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 420x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik