Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fakta o koronaviru

Jsem obyčejným mužem naší země, nejsem vědcem a nejsem politikem s přístupem k utajovaným zprávám. Mé postřehy vychází jen z takzvaného obyčejného selského rozumu - a přináší mi klid.

Miluj svůj život a život bude milovat tebe. Vidím to denně kolem sebe, a tak si říkám, že je na čase začít koronavirus milovat. Dělá pro nás to, na co má koule jen málokdo. Je lepší než Trump, Gréta, Vojtěch i Babiš.

V podstatě mě ani zjevení a pojmenování nového viru nijak nezajímá. Stejně jako by mě asi nijak zvlášť nezajímalo objevení nové houby či řasy. Proč také, mě ani nikoho z mých početných známých, nezasáhnul. Je však fascinující, jak tento malinkatý “agent”, lavírující na pomezí živých a neživých struktur, změnil naše školství, zdravotnictví atd., atd. Jak tento “agent”(přeloženo: činidlo) změnil můj život a zasáhl sekundárně každého v naší zemi.

Jsem učitelem, a o potřebě proměny školství jsem dávno pevně přesvědčen. Oči mi v tomto ohledu otevřeli ještě za komančů Pink Floydi se svou kultovní písní, že školství dělá jen další cihlu do zdi divného světa. O nutnosti změn ve školství mluví každý, ale znám jen málo lidí, kteří se toho nebojí. Bohužel znám je jen na úrovní učitelů či několika málo upřímných ředitelů, a jejich život nebývá lehký. Koronavirus české školství konečně přivádí k reformám. Tlačí učitele a organizátory výchovy a vzdělání k novým podstatným otázkám o smyslu vzdělání a jeho proměně. S koronavirem jsem se zatím nesetkal, ale důsledky proměny škol vidím velmi zřetelně. Vysoké školy se rozhodla “vláda” zavřít jen za nacizmu a za koronaviru. Není možné srovnávat počty obětí, ale je možné srovnávat sílu obav, které k takovému radikálnímu rozhodnutí vedou. 

Na mnoha webových stránkách visí cedule, jak přibývá případů úmrtí se spolupodílem koronaviru. K dnešnímu dni je počet obětí koronaviru v ČR 499 (jsme hodně za polovinou roku). Dle ČSÚ minulý rok spáchalo 1352 osob sebevraždu. V roce 1970 podlehlo svému trápení dokonce 2824 osob. Domnívám se, že kdo se rozhodne spáchat sebevraždu žije život, neporovnatelně náročnější, než život s onemocněním Covid 19. Takový člověk totiž sám a dobrovolně hledá ve smrti východisko ze své bolesti. Nezaznamenal jsem žádné cedule, které by stoupající jev sebevražd monitorovaly, nebo dokonce zastavovaly výuku na VŠ (sebevrazi bývají spíše vzdělaní), či zvyšovaly státní dluh, aby těmto lidem nabídli nějakou formu pomoci. 

Kdo umírá na koronavirus? Zejména velmi staří a jinak velmi nemocní lidé, často závislí na jiné formě trvalé léčby. Kdo páchá sebevraždy? Převažují zdraví, potencionálně přínosní lidé v produktivním věku. Často i velmi mladí lidé. Rizikoví jsou mladí lidé, pak úbytek, a následně pozvolný nárůst od období krize středního věku. Domnívám se, že s vynaložením zhruba 500 miliard korun, tak jako v případě “boji” proti koronaviru, by v případě prevence sebevražd šlo o účinnou formu terapie. Nabídnout člověku hledajícímu útěchu ve smrti 400 miliónů, by jistě rapidně snížilo počet sebevražd. Neviděl jsem umírající na onemocnění covid 19, bohužel lidi, kteří byli zoufalstvím bez sebe a skončili tento život, znám. 

Takto můžeme uvažovat i dále. Statistika Národního onkologického programu tvrdí, že s rakovinou se během života setká každý třetí člověk. Na nemoci srdce v roce 2018 zemřelo 36452 lidí. Každý na něco umřeme. Fajn je, když to může být ve stáří a pokud možno v přítomnosti svých blízkých. Nepřijde mi rozumné investovat do prodlužování "života" nemocných starých - a tím zadlužovat mladé - kteří se třeba jen děsí takového stavu stáří, ve kterém vláda snad umírání považuje za selhání. 

Coronavirus nám kromě školství a zdravotnictví také změnil trendy v dopravě. Rovněž dokázal, že lze zastavit znečišťování planety. Některé lidi vrátil ke klidu domova, jiné ještě více rozkmital. 

Otázkou selského rozumu může být, zda to opravdu dělá on, nebo jsou to "jen" naše reakce na jeho “objevení”. Myslím si, že kdybychom přidali další úděsné statistiky o nárustu sebevražd, nebo o nárustu rakoviny, nebo o pokračování znečišťování planety, zůstaneme k těmto zprávám neteční - nepodnikneme vůbec nic. Na takové děsivé zprávy jsme si již zvykly. Není to nic nového pod Sluncem. Koronavirus je nový. Koronavirus je pojmenován po jeho slunečním tvaru. Napadá mě, že možná je větším darem, než si umíme představit. Možná rozbíji vše staré, abychom mohli žít spravedlivěji a klidněji. Možná je znamením nové doby, stejně jako když faraón Achnaton se proti všem zvykům začal klanět Jednomu (Slunci).  Možná reakce strachu Babišovců, Vojtěchovců, Trumpovců a jiných veledůležitých osob na tento malý, zdánlivě nevýznamný “agent”, dopomůže nám prostým lidem k potřebným změnám. 

Mám totiž dojem, že stejně jako Babiš a jemu podobní, bezostyšně kašlou na naše skutečné potřeby spravedlnosti a větší životní pohody, tak tento malý agent (činidlo) dělá svoji práci velmi dobře. Můj selský rozum mi říká, že se ho nemusím bát o nic víc než aut, letadel, depresí, rakovin - že obavu mohu mít spíše z kroků těch, kteří v panice před ním, berou ostatním lidem práci, duševní zdraví a všem bez rozdílu berou zbytky osobní svobody.

 

Autor: Jiří Štágl | neděle 20.9.2020 7:38 | karma článku: 26,37 | přečteno: 1077x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 799x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1328x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,72 | Přečteno: 439x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3628x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 420x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  12:30

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Svobodu se lidovci snažili dostat pryč ze strany, teď kauzu odkládají

24. dubna 2024  12:20

Lidovecká snaha vystrnadit ze strany jednoho ze svých nejznámějších poliků, bývalého šéfa strany a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik