Únava a záhrobí

10. 10. 2019 22:08:00
Někdy se to tak sejde, že člověk vystřídá mnoho rolí. Je zároveň synem i otcem, pacientem i terapeutem, mocným i bezmocným.

Několikrát jsem působil v roli terapeuta. Neříkám, že jím jsem, ale že jsem v této roli působil a zřejmě ještě působit budu. Terapeut je u mě někdo, kdo v původním významu tohoto slova slouží, kdo je průvodcem na cestě k bohům. Stejně jako si uvědomuji, že v každém člověku dřímá terapeut a léčitel, stejně tak si uvědomuji, že mnoho lidí neumí s tímto svým potenciálem pracovat. Vědomě, cíleně, opakovaně se do této role dostávat.

Přišla ke mě žena s přáním zbavit se únavy, a tak nějak z toho našeho povídání vzešlo, že jsem pak na chvíli byl jejím terepeutem. Měla přání zbavit se vleklé, letité únavy. Únavu popisovala jako cosi cizího co překrývá její v podstatě veselou a živou povahu. Jako kámen, který na ní leží. Kámen, který jí vrůstá do těla, takže po letech měla spíše pocit, jakoby se s tím kamenem sžívala. A protože si pamatovala, jaké to bylo před příchodem únavy, chtěla s tím něco dělat. Bylo ji dosti přes padesát a nepříjemná únavu ji provázela již osm let. Prvním bodem našeho zvědomění bylo, že únava se začala objevovat krátce poté, co děti odešly z domu. Měla méně povinností, více času na sebe sama, a přesto se právě v tento moment začala únava projevovat.

Povídání to bylo dlouhé, protože i v našem rozhovoru neuměla opouštět smyčku únavy. Povídat si s někým o únavě je pěkně unavující. Jako se snadno můžete nakazit smíchem veselého vypravěče, stejně tak se dá nakazit jinými stavy vyprávějícího. Vzduch se proměnil v omamnou bublinu žijící svým vlastním životem. Unavený vyzařuje něco, co unavuje, odebírá sílu hledat, pokračovat v předsevzetích. Jednou jsem měl klientku s traumatem znásilnění. Bylo to ve větším, téměř Bálintovském kruhu s množstvím posluchačů, a to pak pěkně odsýpalo. S unaveným člověkem je to podobně náročné jako procházet traumata porodu. Člověk je schopen se zaseknout, a kdyby byl ponechán sám sobě, tak se klidně hodiny nepohnout z místa.

Paní ovládaná únavou byla schopná ustrnutí v čase. Málem přestávala rozumět, jak zdánlivě rychle čas kolem ní běží. Byla unavená, zamáčknutá svým balvanem a jenom kolem ní vše ubíhalo. Stárla a přibližovala se smrti. Stárla a čekala na svůj konec. Jenže v tom bezčasí je to zároveň tak trochu i mimo čas a prostor. Místo času a prostoru je tam hlavně čtvrtá dimenze. Opak hmoty. Informace. Informace, že je unavená. Informace, která formuje její tělesné bytí i tělesné prožívání času a prostoru.

Nebylo možné se chytit času, prostoru ani hmoty, nevnímala je. Rozuměla jim, ale neprožívala je. Tak jsme se chytili informace, něčeho co ji zcela ovládalo a formovalo. Většinou nás informace v terapii vedou do minulosti. Tady to nešlo. Když to nešlo vzad, zkusili jsme to vpřed.

“Jak dlouho budete ještě unavená?”

Na tuto otázku reagovala energičtěji a svižněji. Byla to tedy správná otázka. Po několika dalších krocích mi se zavřenými víčky pověděla: “Dokud se znova nenarodím.”

Tak jsme se o tom bavili trochu víc. Změna se začala projevovat ve výrazu její tváře. Byla stále unavená, jenže předtím než vyslovila tuto větu, tak působila nešťastně unavená, nyní vypadala a také to tak popisovala, že je šťastně unavená. Spokojeně popisovala, že splnila své předsevzetí do tohoto života, a tak jen nabírá sílu do toho dalšího.

Nemám ve zvyku vyjadřovat se k názorům klientů. Hledám cestu, jak posloužit na jejich cestě ke štěstí. Je to teprve nedávná událost a nelze ji zatím bez odstupu času hodnotit, ale po čtrnácti dnech mi volala, že je šťastnější. Unavená, ale šťastná a tento pocit si chce prožít a nechce jej zatím měnit. Popisovala, jak je to úžasné, spokojeně a unaveně odpočívat. Celé dlouhé hodiny prý jen leží a s velkou radostí si užívá totoho stavu. Občas prý vezme nějakou milou knihu, něco málo přečte a když má pocit, že to stačí, tak usedne či ulehne a nechá těch pár malých odstavců na sebe působit. Z telefonu to vypadalo, že vlastně neví, proč se předtím na sebe tak zlobila, že je unavená.

Nějak se mi chtělo říct, že má právo pít více kávy, že má právo více chodit na sluníčko ať se snadněji vyplavuje serotonin a tak dále, a že má také právo nechat v sobě pracovat ty tajemné síly a nesvádět s nimi kruté boje a dopřát si ten luxus komunikovat se svými hlubšími vrstvami vědomí.

Článek píši protože mi řekla jednu zajímavou větu.

“Takhle krásně šťastně unavená bych si přála i zemřít. Já mám totiž při tom pocit, jakoby mě ta únava ukazovala, jaké to je, když se to moje já stává více informací než tělem.”

Autor: Jiří Štágl | čtvrtek 10.10.2019 22:08 | karma článku: 10.91 | přečteno: 316x

Další články blogera

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma článku: 18.38 | Přečteno: 797 | Diskuse

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma článku: 18.81 | Přečteno: 1325 | Diskuse

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma článku: 14.16 | Přečteno: 435 | Diskuse

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma článku: 29.41 | Přečteno: 3624 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 88 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 224 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.97 | Přečteno: 135 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 347 | Diskuse
Počet článků 60 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 822

Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...