Kamarádi a soudci

6. 07. 2019 15:06:30
Dnes 6. 7. je státní svátek upálení mistra Jana Husa. Můžeme s neemocionální korektností spekulovat, že to bylo trochu pochopitelné a poplatné zvykům a navyklým způsobům řešení jeho doby, upalovat za vlastní názor.

Nikdy jsem neslyšel, že by se o mistru Janu Husovi mluvilo jako o Honzovi, stejně jako Honzíkem nebyl Jan Lucemburský, Jan Žižka, Jan Palach či Jan Zajíc. Někdy se mi zdá, že komolení jména je hrubým zásahem do “nomen omen” jedince.

Líbí se mi, když je kolem mě více Janů než Honzů.

Učil jsem jednoho Jana, a i když mu všichni říkali Honzíku, nikdy jsem jej takto neoslovoval. Jmenoval se Jan, příjmením dejme tomu Diviš, takže pro mě byl vždy Janem (svobodným mužem) a nikdy Honzíkem (malým dítětem). Je to už hodně dávno, kdy chodil se svačinou do školy a s nadílkou nepříjemností ze školy. Někdy chceme děti naučit, že vnější hodnocení je důležitější než jejich vlastní. Přitom každé skutečně rozradostněné dítě ví, že vnější motivace nikdy není tím skutečným hnacím motorem k chuti se učit tomu, co poutá pozornost, v čem spatřuje význam a obohacení svého prožívání života. Janovi tak dávali ve škole zejména negativní hodnocení a je jasné, že i tato vnější hodnocení mají svůj, řekněme tvarovací význam. Spíš než rošťákem byl uličníkem. Když za mnou v pololetí školního roku přišla jeho maminka, nesla mi papír, že tam mám chybu.

“To je možné,” odpověděl jsem, “to byste nevěřila, kolika chyb jsem se už dopustil.”

Na papíře byla napsaná pochvala pro Jana Diviše, tak jsem se zeptal: “Kde je chyba?”

Janova maminka s nepřekonatelnou vlídností mi řekla, že ve jménu. Je tam napsáno “Jan Diviš”. Protože jsem stále nerozuměl, tak mi se stále stejnou vlídností vysvětlila, že buď je to pochvala pro někoho jiného, nebo tam nemá být pochvala, ale napomenutí. Honza přece nosí každé pololetí ze školy důtky za své chování.

Jan si podle mě pochvalu zasloužil. Tehdy jsem jej učil a zároveň mu byl třídním učitelem právě onen půlrok, přesto jsem viděl, jak ochotně přijímá každý náznak někomu pomoci, učitelům, stejně jako spolužákům. Nebavila ho škola, ale ochotně za všechny mazal tabuli, třídil papír, chodil pro pomůcky... Také jsem měl pocit, že pochvala pro něj může být povzbudivou motivací, aby vydržel chodit do školy. Jeho údělem nebylo sedět bez hnutí v lavici, miloval pracovní vyučování, tělocvik, momenty, kdy mohl něco fyzicky dělat. Povedlo se. Janovi se na základní škole začalo postupně lépe dařit. Dostal se i na učební obor, který se mu líbil. Když jsem jej viděl na střední škole vypadal mile a sympaticky. Po střední škole působil jako mladý spořádaný muž. Ukazoval mi své auto a děvče se kterým chodil. Nechal mě pozdravovat od své maminky.

Pak jsem jej několik let neviděl.

Nedávno jsem zjistil, že právě přišel z vězení. Nějaký jeho kamarád po něm chtěl křivé svědectví. Chtěl, aby mu Jan jako jeho kamarád dosvědčil, že někde byl. Jan mu to u soudu dosvědčil. Když se prokázalo, že se jedná o křivé svědectví, podala státní zástupkyně na Jana trestní oznámení. A protože Jan se u soudu hned nekál a neprojevoval účinnou lítost, dostal 6 měsíců. Do vězení skutečně nastoupil. Mě říkal, že by to soudkyně stejně nepochopila, že to byl jeho kámoš, kterému dal slovo. Byla to blbost, neměl mu to slibovat, už když to sliboval, tak neměl dobrý pocit, ale dal mu své slovo a nechtěl kamaráda zradit. Nevěděl (poloprávníci rádi řeknou, že byl seznámen s možnostmi odvolání), možná nerozuměl, že se může třeba odvolat, dodatečně projevit lítost, prostě nerozuměl, jak hrát hru s vyšší třídou vysokoškoláků. Mohlo by se říci, že o nic nejde, šest měsíců je méně než kdysi vojna na dva roky. Jenže ono jde. Jde o jeho důvěru v systém. Jde o to, že navzdory požádání o výmaz, nebude záznam o jeho trestné minulosti nikdy skutečně zahlazen. Jde o to, že je mladý a že bude s námi dlouho žít. Věřím, že kdyby bylo potřeba, bude ochoten za naši zemi položit i život.

Je to hloupý Honza, nebo Jan držící slib?

Autor: Jiří Štágl | sobota 6.7.2019 15:06 | karma článku: 21.56 | přečteno: 526x

Další články blogera

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma článku: 18.38 | Přečteno: 797 | Diskuse

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma článku: 18.81 | Přečteno: 1325 | Diskuse

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma článku: 14.16 | Přečteno: 435 | Diskuse

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma článku: 29.41 | Přečteno: 3624 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 11.89 | Přečteno: 109 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 30 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 117 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 17.99 | Přečteno: 211 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 7.19 | Přečteno: 165 |
Počet článků 60 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 822

Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...