Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tak hodnej až je blbej

Dobro a zlo. Hodný a zlý. Koho ohrožuje hodný a koho zlý? Proč mohou mít laskaví lidé výčitky svědomí?  

Na první pohled jasná volba s kým se stýkat. Potkat altruistu, často vyvolává příjemné pocity. Je báječné, když se s vámi někdo podělí o své hmotné i nehmotné statky, když cítíte, že se s vámi podělí i o poslední skývu chleba. Aspoň já osobně jsem se vždy cítil uvolněně a bezpečně v přítomnosti lidí , kteří neohrožují, kteří, jak se říká, mají srdce na dlani. Naopak s jistým despektem jsem přijímal jedince, kteří nabubřelí svým egem vytlačovali fyzicky i psychicky ostatní lidi ze svého okolí. kteří ostatní lidi využívali jen ke svému prospěchu. Znám ten úžasný pocit, cítit se jako hodný, laskavý, vlídný. Opačné pocity moc neznám, ale z výrazů tváří, vyprávění, si uvědomuji, že musí být rovněž úžasný cítit se jako dobyvatel, ničitel, vládce. Mám za to, že dobyvatelé a vůdcové sami sebe přijímají a považují za střed světa a snad i vesmíru. Naopak lidé sdílní až altruističtí, mají jaksi centrum světa rozprostřené, a pokud tam nemají opěrný bod, jako třeba Boha, tak za jeden z těžkých úkolů mohou paradoxně mít přijetí sebe sama. Myslím, že přijetí sebe sama je navazující stupeň na pokyn z věštírny v Delfách “Poznej sám sebe”. Mluvím o sobě, a určitě je někdo na podobné cestě. Poznat sám sebe a přijmout se, považuji u laskavých lidí za důležitý medikament, možná i povinnou léčbu. Proč někdy nemohou tito spíš laskaví a vlídní lidé přijmout sami sebe? Výsledek odpovědi mě značně překvapil, doplnil a nakonec udělal šťastným.

Je obohacující mít možnost potkat dobyvatele i světce. Caesar nečekal na vize věštců a s rozhodností roztíral gordické uzle, vítězil, když bez okolků projevoval svou vůli dobyvatele, zemřel až v momentě, kdy ponechal na osudu, co s ním bude. Jeho život, stejně jako mnoho jiných podobných vůdců (válečných i ekonomických), záležel ve značné míře na jeho rozhodosti přijímat sebe sama, řídit se svými vlastními podněty. Problém je, že úvahy o jednotlivých lidech bývají zastřeny vlastními sympatiemi či antipatiemi s dotyčnými typy osob. Proto mi pomáhá, když se na problematiku podívám i z jiné perspektivy, a těch perspektiv je více. Jednou z perspektiv, proč někdo více a někdo méně přijímá sebe sama, je naše původní domovina, přírodní říše. Milujeme zde více dobyvatele nebo světce?  Světce zde neznáme, není jím panda ani slepička na našem dvoře. Život má totiž pro všechna zvířátka stejná pravidla. Prosaď svou vůli, najdi to nejlepší k snědku a rozmnož se, co to dá. Já osobně miluji kočky, psy, přál bych si vidět delfíny, tygry, vlastně samé predátory. Rád chovám na klíně nelítostné vrahy myší. A jak si umí šťastné syté kočky hrát s k smrti vyděšenou myší, to všichni víme. Scéna, jak z brutálních hororů nebo válečných filmů. Známý lidský vůdce a vegetarián zase miloval své psy, ale samozřejmě je nekrmil jen mrkví. Kde je zde dobro a zlo? Před pozřením jablka ze stromu poznání, nebylo dobro a zlo. U zvířat by zlo znamenalo: málo se množit, špatně jíst a vůbec nebýt k sobě dost zodpovědný.

U andělů a v nebi, kam bych si přál aby mířila moje duše, tak tam je to prý jiný. Vždy jsem chápal člověka, a tím také sebe sama, jako mimořádného tvora, který se vyvazuje od zvířecích předků a jde ke svému cíli v podobě Boha. Boha, kterého si stvořil k obrazu svému. Proto je také tak mnoho tváří boha, a mění se dle místa a věků, někde ho lidé vidí jako velkého válečníka žádajícího krev obětiny, jinde jako ženu obdařenou vnady, a protože u nás kdysi vytvářeli boha vousatí starci, začali si ho mnozí na našem kontinentu takto představovat.

Měl jsem vždy pocit, že jsem spíš dobrý, vztažený k Bohu, a to mimo domov, i ke svým blízkým. Mohl bych vyjmenovat desítky činů, které by dokazovaly, že tomu tak vždy není, více je však tisíců, kdy jsem se choval jako laskavý a vlídný. Nedupal jsem, nekřičel na svoji ženu, dokonce jsem snesl, když její zloba (třeba to jako u kočky nebyla lidská zloba, ale jen čistá síla predátora) doléhala až na mě. Měl jsem svůj štít a víru, že tam kam jdeme, od zvířat k nebi, je víc a víc dobra. Jakého dobra? Toho, se kterým jsem identifikoval svůj cíl cesty, který je vzdálen od svých předků a genů. Na jedné malé hroudě, popsané jako rodinná ekofarma v Jezvé, se tak odehrál souboj mezi realitou a vizí. Malý osobní příběh, kde se potkaly důležité síly přírody a boha. Prohrál jsem. Stáhnul se z boje. Bylo to, jako když si kočka hraje s myší. Vlastně jen otázka času. Přišlo mi líto, že když jsem tu kočku pozval do svého bytu, přestali jsme hledat společnou cestu k Bohu, a postupně příroda (nebo jak nazvat tu sílu) ukazovala svou sílu, a nakonec místo boha převládla touha jen po tomto domě.

Vracím se k ústřední otázce: Proč někdy nemohou spíš laskaví a vlídní lidé přijmout sami sebe? Tygra, lva i kočku by zahubila touha po prozření a obava z božího hněvu. Potřebují techniku lovu, mimikry predátora a s rozdrápanou kořistí pak zažívat smysl světa. Kdysi tito siláci lovili naše předky, dnes může člověk díky lepší technice lovu a lepších mimikrách predátora zažívat smysl světa nad jejich trofejemi. Dávno již nebojujeme proti medvědům, vlkům a tygrům. Většina soubojů probíhá uvnitř druhu. Máme své války, rodinné rozepře a skalpování ekonomického konkurenta. Laskavostí a vlídnosti, tak svým způsobem můžeme ztrácet půdu pod nohama, a nepřipravovat své děti na realitu světa.

Autor: Jiří Štágl | neděle 17.3.2019 9:02 | karma článku: 0 | přečteno: 502x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 800x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1328x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,72 | Přečteno: 439x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3629x | Diskuse| Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 420x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 837x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik